Tips om minder suiker te eten

Suiker is ongezond, dat weten we inmiddels wel. Je krijgt er even energie van, maar zodra de suiker als het ware is uitgewerkt raakt je lichaam in een dip waardoor je opnieuw trek krijgt in suiker. Als je niet op let eet je dus de hele dag door zoete dingen om je niet moe en hongerig te voelen.

Één van mijn eerste doelen was om minder suiker te eten en drinken. Er zijn een aantal dingen die makkelijk uit je voeding te schrappen zijn, andere zijn wat moeilijker. Ik raad je dus aan om beetje bij beetje de suiker uit je dieet te werken, zo kan je lichaam hier aan wennen. Om genoeg energie te krijgen kun je wel complexe koolhydraten eten, deze geven langdurig energie af in tegenstelling tot suiker; je komt dus niet in een dip terecht.

Frisdrank

Cola, limonade, ranja, ice tea… Het zit allemaal vol met suiker en er zitten absoluut geen goede voedingsstoffen in. Dit betekent dus dat frisdrank alleen maar slecht voor je lichaam en je tanden is. Ik dronk sowieso nooit veel frisdrank, maar nu ben ik er bijna helemaal mee gestopt. In neem misschien twee keer per maand een glas cola op een feestje bijvoorbeeld. Al drink je één glas per week, dan kan dit geen kwaad, probeer het gewoon niet elke dag te drinken en bijvoorbeeld alleen op een feestje of in het weekend.

Fruitsap

Je zou denken dat een glas fruitsap (sinaasappel, multivitamine…) gezond is; dit dacht ik ook altijd. Toen ik beter naar de voedingswaarden op mijn eten en drinken ging letten schrok ik bij het zien hoeveel suiker er in fruitsap zit. In veel gevallen is dit ongeveer net zo veel als in cola… Misschien zitten er wel een paar vitaminen in enz. maar de suiker is het echt niet waard. Neem dus een stuk vers fruit of maak een lekkere smoothie om aan je vitaminen te komen. Dit is gezond maar ook erg lekker en zoet.

Snoep en koekjes

Zoals je begrijpt zitten deze ook vol met suiker… Er zijn een aantal merken die « gezonde » koeken aanbieden, maar als je goed naar de ingrediënten en voedingswaarden kijkt zitten deze alsnog vol met suiker. Het beste kun je dus zelf lekkere tussendoortjes maken. Ik zal regelmatig recepten en tips plaatsen voor gezonde snacks. Nog een voordeel van zelf maken; geen conserveermiddelen, kleur-, geur- en smaakstoffen en andere onnatuurlijke dingen.

Blijf wel lekkere dingen eten

Ik ben gek op lekker eten en drinken, en ookal probeer ik mijn voeding zo gezond mogelijk te houden, eet ik ook wel eens een paar koekjes of wat chips. Als je jezelf alles gaat verbieden zal het moeilijk zijn je hieraan te houden en de kans is groot dat je dan eetbuien krijgt waarin je alles eet dat ongezond is.

Zolang je ongezonde of minder gezonde dingen met maten eet is er geen probleem. Ben je bang dat je toch te vaak ongezond gaat eten? Maak dan een soort van planning. Je mag bijvoorbeeld alleen op woensdag en zondag wat koekjes eten bijvoorbeeld, net wat jij handig vindt en wat bij jouw doel past.

Pure chocolade

Chocolade is één van die dingen waar ik niet totaal mee kan stoppen, en dat wil ik ook niet. Ik zorg ervoor dat ik altijd pure chocolade in huis heb (minimaal 70% cacao) en af en toe pak ik een paar blokjes. Natuurlijk zit ook hier suiker en verzadigd vet in, maar het is gezonder dan snoepjes en koeken. Probeer niet elke dag pure chocolade te eten, maar alleen als je echt zin hebt in iets zoets.

Verborgen suikers

Heb je wel eens naar het etiket op een kant-en-klaar maaltijd gekeken? Deze zitten vaak vol met suiker, ookal verwacht je dat niet. Een bakje kip met rijst bijvoorbeeld dat je in de magnetron kunt opwarmen bevat vaak veel suiker, conserveermiddelen en soms zelf smaak- en kleurstoffen. Probeer dus zoveel mogelijk zelf te koken. Er zijn veel maaltijden die je van te voren klaar kunt maken en een paar dagen in de koelkast kunt bewaren, dit wordt vaak « meal prep » genoemd en ik zal hier later ook meer informatie over geven.

Share on Facebook0Pin on Pinterest1Tweet about this on Twitter