Tips om meer te bewegen

Je hoeft niet meteen een abonnement bij een sportschool te nemen om meer te bewegen. Maak een paar kleine aanpassingen in je dagelijks leven en je zult al snel resultaat boeken. Zorg ervoor dat bewegen in je dagelijkse routine hoort en je zult al snel fitter worden.

Lopen en fietsen

Neem wat vaker de trap en ga op de fiets naar je werk of wanneer je kleine boodschappen moet halen. Maak er een gewoonte van om elke dag een stukje te gaan lopen, al is het maar 15 minuten. Kies ervoor om bijvoorbeeld na het avondeten een blokje te gaan wandelen of fietsen, je zult hier snel aan wennen. Je kunt ook een doel zetten, van bijvoorbeeld 4 kilometer lopen per dag. Hierdoor ga je eerder dat extra blokje om omdat je toch je doel wil bereiken.

Thuis sporten

Geen tijd of zin om naar een sportschool te gaan? Dan zijn er veel oefeningen die je thuis kunt doen. Je kunt er voor kiezen wat gewichten, elastische banden etc. te kopen maar je kunt ook alleen je lichaam als gewicht gebruiken.

Ik raad je aan om te beginnen zonder accessoires, met alleen een yogamat. Wanneer je de oefeningen goed kunt is het mogelijk deze te doen met gewichten of banden. Zo kun je je training zo zwaar maken als je zelf wil.

De volgende accessoires kunnen gebruikt worden tijdens een home workout:

  • Gewichten
  • Kettlebells
  • Resistance bands (verschillende soorten)
  • Pilates bal

 

Home workout

 

Begin met zo’n 10 minuten per dag, 3 à 5 keer in de week. Probeer verschillende tijden uit, sommigen vinden het fijner om de oefeningen in de ochtend te doen, anderen sporten liever voor ze naar bed gaan of nemen een korte middagpauze. Wanneer je de tijd hebt gevonden die jij het prettigst vindt, houd deze dan ook aan. Als je oefeningen eenmaal bij je dagelijkse routine horen zie je dit niet meer als iets dat tijd in beslag neemt.

In de komende artikelen kun je voorbeelden van home workouts vinden. Zo kun je aan de slag met simpele oefeningen. Wanneer je de basis eenmaal doorhebt kun je de oefeningen moeilijker maken om nog sneller vooruitgang te boeken.

 

 

Share on Facebook0Pin on Pinterest0Tweet about this on Twitter