Tips om genoeg water te drinken

Genoeg water drinken is belangrijk, dat horen we vaak genoeg. Toch zijn er nog erg veel mensen die niet genoeg drinken op een dag. Daarom geef ik hier wat tips om toch genoeg water binnen te krijgen op een dag, je zult er snel aan wennen en uiteindelijk zul je automatisch meer gaan drinken.

Tip 1: Begin de dag met een groot glas water

Neem voor of tijdens je ontbijt minimaal één groot glas water. Je kunt eventueel wat citroen, munt of komkommer snijden om je water wat smaak te geven op een natuurlijke wijze.

Tip 2: Loop de hele dag met een fles water rond

Ik heb altijd een halve liter fles water bij, of ik nu naar de universiteit ga, boodschappen doe, ga wandelen… Wanneer je op school of je werk aan komt zet dan gelijk de fles naast je neer, zo vergeet je niet dat je regelmatig moet drinken. Probeer er een gewoonte van te maken om regelmatig een grote slok te nemen, in het begin denk je er misschien niet zo snel aan, maar na een paar dagen zal het automatisch gaan.

Ook wanneer ik thuis ben heb ik altijd een flesje water op tafel staan. Als ik een glas pak moet ik regelmatig terug naar de keuken en ja, dan zeg je al snel « ik pak straks wel weer een glas, ik ben net aan het werk ». Als je een halve liter naast je hebt staan heb je even genoeg, en dus geen excuus om niet regelmatig te drinken! Wil je geen flesje op tafel hebben staan en drink je liever uit een glas? Neem dan een mooie glazen kan en vul deze met water (en citroen, munt, komkommer, aardbeien… wat je maar lekker vindt); zo kun je je glas constant vullen zonder het feit dat je naar de keuken moet als excuus te gebruiken.

Tip 3: Zet een doel

Probeer minimaal 1,5 à 2 liter op een dag te drinken, als je veel sport moet dit natuurlijk meer zijn om je spieren te helpen herstellen en om te voorkomen dat je uitdroogt. Op een dag dat je weinig lichamelijke activiteit doet zou ik dus elke 3 uur een halve liter drinken. Het is belangrijk dat je de 2 liter over de dag verspreidt en dus niet tijdens je ontbijt alles drinkt en dan de rest van de dag niets.

Tip 4: Drink water tijdens de maaltijd

Drink een glas water elke keer dat je wat eet, ook wanneer het een tussendoortje is. Zo krijg je zonder dat je er iets van merkt al veel water binnen.

Tip 5: Eet yoghurt, groenten en fruit

Een simpele manier om wat extra vocht binnen te krijgen is het eten van (vetarme) yoghurt, waterrijke groenten en fruit. Je moet alsnog genoeg water drinken, maar zie dit als iets extras. Heb je geen zin in water drinken tijdens het diner? Neem dan 250 gram (vetarme) yoghurt als toetje bijvoorbeeld.

Tip 6: Drink tijdens het sporten

Wat voor sport je ook doet, neem regelmatig een slok water. Dit voorkomt kramp en spierpijn maar ook flauw vallen. Wat ik tijdens het sporten drink tel ik niet mee in de 2 liter water die ik minimaal op een dag drink; ik zit dus al snel aan de 3 liter op dagen dat ik train.

Op deze pagina vindt je nog wat extra tips:

Wat te eten bij warm weer?

Share on Facebook0Pin on Pinterest0Tweet about this on Twitter