Gezonde ricotta curry (dip)saus

Ricotta curry saus

Sausjes maken alles lekker, maar niet erg gezond. Als je het etiket bekijkt van de sausen in je koelkast en in poedervorm zul je zien dat deze vol zitten met vet, suiker en zout. Ook komen er veel conserveermiddelen, kleurstoffen en andere onnatuurlijke toevoegingen in je eten terecht, en ja, dat proberen we zo veel mogelijk te voorkomen.

Light mayonnaise

Dit klinkt natuurlijk als de perfecte oplossing, toch mayonnaise eten zonder al te veel vet binnen te krijgen. Lees echter goed de labels, want sommige producten lijken gezonder (of in ieder geval minder ongezond), maar bevatten dan weer meer suiker om toch smaak te geven aan een product met minder vet.

Sommige light producten zijn inderdaad beter, maar het is slim toch even meerdere merken te vergelijken en goed het hele label te lezen. Kijk dus niet alleen naar het aantal gram vet. Ook worden er vaak stoffen als aspartaam gebruikt om een product zoeter te maken zonder veel calorieën toe te voegen. Vermijd je liever onnatuurlijke zoetstoffen? Let dan goed op de lijst met ingrediënten.

Zelf een gezonde saus maken

Ik had laatst zin in een curry saus bij mijn kip, maar wilde niets uit een flesje of pakje maken. Ik zag het bakje ricotta staan in de koelkast en dacht dat ik daar wel iets mee kon doen.

Voor zo’n 200 gram kip heb ik 50 gram ricotta gebruikt en bijna een theelepel currypoeder. Begin echter wel met een kleine hoeveelheid curry, sommige varianten zijn namelijk erg sterk. Meng beide ingrediënten en voeg eventueel nog wat curry toe.

Omdat ik mijn kip vaak in grote hoeveelheden klaar maak en deze een paar dagen in de koelkast bewaar at ik dus koude kip met een koude ricotta curry saus, super lekker!

Deze maaltijd was gezond en ook nog eens erg handig met het warme weer, ik had namelijk geen zin om boven een warme pan te hangen.

Heb je wat saus over? Bewaar dit dan in een afgesloten bakje in de koelkast voor de volgende dag.

Ricotta curry saus

Tip

Ben jij een grote fan van die zakjes poeder voor dipsausjes? Of maak je meestal zelf dipsaus met mayonnaise en kruiden? Gebruik dan de volgende keer eens ricotta, een veel gezondere optie. Om het nog beter te maken dip je niet met chips maar met groenten sticks.

Deze ricotta curry saus is trouwens ook perfect als dipsaus!

Voedingswaarden voor 50 gram ricotta (dit kan per merk verschillen, lees dus goed het label):

49 kcal
3 gram vet waarvan 2 gram verzadigd
1,5 gram koolhydraten waarvan 1,5 gram suiker
5 gram eiwit
0,15 gram zout

Share on Facebook0Pin on Pinterest1Tweet about this on Twitter