Gezond op reis – Tips om op vakantie gezond te eten

Gezond op reis

Je zou denken dat het niet altijd makkelijk is gezond te eten wanneer je veel onderweg bent of op vakantie gaat. Toch is het mogelijk om lekkere maar gezonde dingen te eten met een beetje voorbereiding. Ik zit nu in de trein terwijl ik dit schrijf, heb geen tijd gehad om te ontbijten en zal zo’n 9 uur onderweg zijn vandaag. Dus ja, dan moet ik natuurlijk wel wat lekkere maar gezonde dingen mee nemen. Gisteren heb ik dus wat bakjes yoghurt, pure chocolade (80% cacao, minder dan 2% suiker), bloemkool, bladerdeel en gehakt gekocht. Ook had ik thuis nog een blik ananas staan. Hiernaast had ik nog wat banaan/havermout koekjes over van zondag. De bloemkool heb ik gekookt en eet ik straks dus gewoon koud en de ananas, gezonde koekjes en chocolade dienen als snack en ontbijt. Van het bladerdeeg en het gehakt heb ik heerlijke hapjes gemaakt.

Zo zie je dus dat je met een beetje plannen en voorbereiding gezond eten kunt nuttigen onderweg. Het is veel lekkerder (en ook nog goedkoper) dan iets kopen in de trein of op het station of vliegveld. Vergeet natuurlijk ook niet een grote fles water mee te nemen!

Zorg ervoor dat je een klein koeltasje heb en wat koelblokken. Ik heb grote en dunne koelblokken, zo past er altijd wel één bij je bakje in het tasje.

Lekkere snacks voor onderweg

Qua snacks kun je pure chocolade nemen (met zo veel mogelijk cacao en zo min mogelijk suiker), maar ook een smoothie, fruit of zelf gemaakte koekjes zijn een goed idee. Met maar een paar ingrediënten maak je deze lekkere maar super gezonde chocolade « cake », ook een goed recept om gezond te eten terwijl je op reis bent. Hierdoor krijg je je eiwitten, vitamines en energie binnen.

Op zoek naar gezond eten in het buitenland

Eenmaal op bestemming aangekomen wordt het vaak wat moeilijker, vooral omdat het in sommige landen en gebieden nog niet zo makkelijk is aan een gezonde maaltijd te komen. Probeer in een restaurant een zo gezond mogelijke keuze te maken, laat de sausjes staan en neem geen toetje. Kies voor een complete maaltijd van langzame koolhydraten (volkoren rijst bijvoorbeeld), eiwitten en gezonde vetten.

Natuurlijk wil je tijdens je vakantie ook van lekker eten genieten, en dat kan ook, alleen denk eraan dat je er spijt van krijgt als je elke dag een toetje neemt en ongezond eet en al je harde werken voor niets is geweest na je vakantie. Af en toe een toetje kan natuurlijk geen kwaad, vooral na een gezonde en complete maaltijd. Je zult merken dat het steeds makkelijker wordt om te zien wat er nu wel en niet goed is voor je lichaam en wat bij je doel past. Lees altijd de etiketten, na een tijdje weet je precies hoeveel eiwitten, vetten, koolhydraten en suiker er in je voeding zit, zo hoef je er op vakantie niet eens meer bij na te denken en gaat alles automatisch.

Ik gebruik regelmatig de website https://www.voedingswaardetabel.nl, en hun app « voedingstabel », hiermee kun je snel de voedingswaarde van enorm veel producten vinden. De app is gratis te downloaden en erg handig wanneer je uit eten gaat bijvoorbeeld. Gezond eten is makkelijker wanneer je weet wat er in verschillende producten zit.

Nog wat simpele tips

Zorg ervoor dat je ook op vakantie altijd een flesje water in je tas hebt, vooraal wanneer je in een land bent waar je beter niet uit de kraan drinkt. Als er standaard friet bij je gerecht zit in een restaurant, vraag dan of je verse groenten kunt krijgen in plaats van de friet, dit is vaak geen enkel probleem. Ook kun je vragen om geen saus over je vlees of salade te krijgen, als ze dit in een schaaltje doen kun je zelf bepalen hoeveel of weinig je ervan neemt.

Om gezonde snacks te vinden kun je op zoek naar een biologische winkel of een gewone supermarkt. Met een beetje zoeken kun je hier vast wel wat smaakvolle gezonde graanrepen vinden of anders wat vers fruit.

Wanneer het moeilijk is gezond eten vers te houden omdat je geen toegang hebt tot een koelkast of veel aan het reizen bent kun je een zakje gemengde noten, pinda’s, amandelen en dergelijke kopen bij een plaatselijke winkel. Zo heb je altijd iets gezonds om op te snacks.

De recepten die in dit artikel zijn genoemd

Share on Facebook0Pin on Pinterest0Tweet about this on Twitter